Mitologia Graga- Venus

diumenge, 20 maig de 2012

MITE D'ORFEU I EURÍDICE

Literatura:

                                                 MITE ORIGINAL

Orfeu posseïa el do de la música i de la poesia. Ell estava perdudament enamorat d'Eurídice, una nimfa, i la va convertir en la seva dona. Però un dia, quan ella tractava de fugir de Aristeu, que pretenia posseir-la, va trepitjar una serp venenosa i va morir. La pena va envaïr a Orfeu i va entonar cançons tan tristes que tots els deus i totes les ninfas li van donar l'oportunitat d'anar a l'inframon. Allà, amb la ajuda de la seva música, va aconseguir superar tots els perills i va aconseguir convèncer als deus de l'Inframon, Hades i Persefone, que li donessin una oportunitat a Eurídice de tornar al món dels vius. Li van posar una condició: Orfeu havia de caminar sempre deban d'ella i no mirar-la fins que arribessin a dalt i als dos els hi toques completament el sol. De camí a casa Orfeu mirava cap endavant i quan van arribar a dalt, desesperat, va girar el cap creien que tot havia passat però Eurídice encara tenia un peu a la s'ombra i ella es va esdevenir en el aire sense poder-la veure de nou.




ARTS PLÀSTIQUES

Pintures:



La mort d' Orfeu.
Emile Levy 1866
Museu d'Orsay. París















        
Orfeu guiant a Eurídice des de l'infern.
Camille Carot 1861
Museu de Belles Arts. Houston













Les nímfes trobant el cap d' Orfeu.
John Waterhouse 1900  
















Paisatge amb Orfeu i Eurídice.
Nicolás Poussin 1650
Museu del Louvre





      





Orfeu.
Jean Deville 1893












ESCULTURES:

                 Antonio Canova 1773.


















La ninfa eurídice mossegada per la serp.
Sabino de Medina y Peñas 1865.
Museu nacional del Prado, Madrid.












 Mercè Riba 2008.
Galeria Tuset Art Contemporani. Barcelona.
























MÚSICA

Orfeu i Eurídice

Hi havia una vegada un matrimoni que s'estimava molt, Orfeu i Eurídice. Orfeu era el Déu de la música, i sabia tocar cançons que feien que la gent sentís el que ell volia. Però una vegada, quan caminava amb la seva esposa pel camp tot cantant cançons, una serp va picar a Eurídice i aquesta es va morir.

Orfeu, desesperat, va decidir baixar a l'inframón per tal de recuperar-la. Quan va arribar amb el barquer que ajudava als morts a travessar, li va tocar una cançó i aquest, emocionat, el va deixar pujar a l'embarcació. Després, es va trobar amb Cèrber, el gos que vigilava l'entrada, però al tocar-li una cançó aquest també el va deixar passar.

Finalment, va arribar fins a Hades i Persèfone, els déus de l'inframón. Va implorar molt per tal de que deixessin que Persèfone tornés al món dels vius però no hi va haver manera. Només quan va tocar una cançó que parlava del seu amor cap a Eurídice i del seu patiment, Hades se'n va compadir i va accedir a retornar la vida a Eurídice. Però va posar una condició. Orfeu no podria mirar a la seva esposa fins que no tornessin a ser al món dels vius.



Orfeu va agafar a Persèfone i van enfilar el camí de tornada. Van tornar a passar pel gos, però gràcies a la música aquest els va tornar a deixar passar. Van enfilar-se a la barca, però Orfeu només podia sentir les seves passes, ja que havia de complir la condició d'Hades. Malauradament, quan ja eren quasi a la superfície, Orfeu, desesperat per saber si el Dèu de l'inframón l'havia enganyat i si aquella que caminava rere seu era realment la dona que ell estimava, es va girar per mirar-la.

Era ella, però Orfeu havia trencat la condició d'Hades, per tant, Eurídice havia de tornar al món dels morts.

El músic sentia tanta pena que les seves cançons només eren tristes. Els dèus però, se'n van compadir i li van concedir un lloc al firmament, però Orfeu no volia l'eternitat, sinó la seva esposa, així que van fer que Eurídice compartís el seu futur amb ell.





ACTIVITATS

Feu una entrada al blog, comentant aquestes preguntes, després d'haver llegit l'argument:


-Per què creieu que el mite d'Orfeu va ser el tema triat per a la primera òpera que es va fer en la història?
Perquè és un dels mites més coneguts, i es el del qual es pot aprofundir més, ja que té diferents escenes, en diferents contextos i s’han de plasmar diferents emocions.

-Quin instrument tocava Orfeu? Busqueu i poseu una imatge de ell, tocan aquest instrument.
Orfeu tocava la Lira.








• Quina promesa fa als déus? Com la trenca?
 

Els hi va prometre que no es giraria per mirar a la seva esposa fins que arribessin a la superfície de la Terra. La trenca quan estan a punt d’arribar i, pres de la desesperació, es gira per comprovar que la dona que porta a radera es la seva esposa i no un engany dels dèus

• Quantes òperes amb aquest tema s’han escrit? Qui són els seus compositors? Posa exemples de vídeos de les àries més representatives.



L’ópera més important i més conegut sobre aquest mite és “Orfeu ed Eurídice” del compositor Christoph Willibald Gluck.

• Busqueu al youtube l’ària “ Che farò senza Euridice” ,que la canta Orfeu amb la seva estimada morta als seus braços. Gairebé totes les versions són cantades per una dona! Curiós, no? Inseriu un d’aquests vídeos, el que us sembli que canta millor.

http://www.youtube.com/watch?v=pSHf_zIgMCo


• El paper d’Orfeu, antigament, el cantava un castrat, una aberració de l’època del barroc. Saps qui eren els castrati? Busqueu informació sobre ells, amb imatges,noms dels més importants, com Farinelli, i feu-ne una entrada al blog.
Els castrati eren nens que havien estat sotmesos a una castració des de petits per tal de que poguessin mantenir la seva veu aguda de soprano, mezzo-soprano o contralt.
La castració consistia en la destrucció del tèixit testicular sense arribar a tallar el penis. Mitjançant aquesta pràctica traumàtica, s’aconseguia que els nens que ja havien demostrat unes bones hablititats per el cant conservessin la seva veu en l’edat adulta i poderosa.





-Quin poder tenia Orfeu amb la seva música? De que era capaç?
Tenía el poder de fer cambiar l’estat d’ànim de la gent només amb les seves cançons. Era capaç de fer que el gos més ferotge caigues rendit movent la cua o de convebcer als dèus tan sols tocant una cançó.

• Per què els déus el van deixar baixar als inferns? Què els va commoure?
El van deixar baixar als inferns perquè els va commoure la tristesa d’Orfeu i les lletres tristes de les seves cançons.
guessin interpretar alguns papers de dona.
L’origen aproximat d’aquesta pràctica va ser el 1550, que és d’on es conserven documents d’alguns infans castrato de Roma i Ferrara. I es que aquesta practica es duia a terme principalment a Itàlia, encara que de vegades també a Espanya i molt rarament a Amèrica.
Aquests nens van arribar a fer-se molt famosos i van arribar a cobrar molts diners a canvi de les seves actuacions. També van ser molt popular entre les dones de l’època, ja que si mantenien relacions sexuals amb els castrati, no corrien cap risc de quedar-se embarassades.



Els castrati gaudien en la seva veu de la dolçor d’un nen i la poténcia d’un adult, fet que va fer que es desitjessin aquestes veus i estiguesin molt cobdiciades.

Un dels més coneguts va ser Carlo Broschi “Farinelli”, Baldassare Ferri (1610-1680), Nicolo Grimaldi “Nicoloni” (1673-1732) Francesco Bernardi “Senesino” (1685-1759), Alessandro Moreschi (1858-1922)...











Farinelli, un dels castrati més coneguts.
Actualment, també s’ha fet una pel·lícula
basada en la seva vida i trajectoria.





• Al Youtube trobareu un enregistrament de l’últim castrat que va existir, Moreschi. Busqueu aquest vídeo i afegiu-lo al blog.

http://ca.wikipedia.org/wiki/Orfeu#La_davallada_als_inferns
http://es.wikipedia.org/wiki/Orfeo#El_mito_de_Eur.C3.ADdice
http://www.filomusica.com/filo42/orfeo.html
http://verbaculturaeque.wordpress.com/2012/01/27/orfeo-y-euridice-
relacion-mito-opera/

video de l’últim castrato

http://www.youtube.com/watch?v=wv-S3uoeTXg&feature=related